Categories: Ajankohtaista, Blogi

by Matti Jaakkola

Share

Jyväskylässä ja vähän Lahden seudulla ajettiin taas heinäkuun lopulla rallia. Viikonlopun nopein kuski oli Mikko Hirvonen ja voiton tutusti vei Sebastien Loeb. Ranskalainen on varustettu paitsi loistavilla ajotaidoilla, kivenkovalla rutiinilla, mutta myös hämmästyttävällä kyvyllä nähdä kilpailu kokonaisuutena. Taktikointi neppailu epäonnistui (Loeb otti tahallaan perjantain päätteeksi 10 sekunnin aikarangaistuksen, mutta joutui silti ajamaan myös kolmannen päivän ensimmäisenä autona), mutta Loeb hallitsi kisaa alusta loppuun ja ajoi juuri niin lujaa kuin kulloinkin oli tarpeen.

Kilpailujen mielenkiintoisimmat kamppailut käytiin kuitenkin WRC autojen takana. Juho Hänninen hallitsi suvereenisti S2000-luokkaa. Hän on toinen kuski joka ei juuri virheitä viimeaikoina ole tehnyt, eli voitto ei ollut kenellekään yllätys. Kypsyyttä ja vauhtia osoittivat Mikko Pajunen, Esapekka Lappi ja Jukka Korhonen. Mikko ajoi huikean kilpailun ylivoimaisesti nopeimpana 2-vetoisena ja kepitti useita tehokkaampien 4 vetoisten autojen kuljettajia. Oman luokkansa hän voitti yli 30 minuutilla. Ylivoimaa jos mikä.

Suomessa on monia nopeita kuljettajia, vaikkapa Ketomaa, Rantanen ja Lindroos, jotka ajoivat ajoittain huikeita aikoja ja puhtaita suorituksia. Opetus tästäkin rallista on se, että ei riitä että on nopea, pitää myös ajaa auto maaliin. On siis syytä olla niin nopea, että turhia riskejä ei tarvitse ottaa. Auton käsittelytaito on tärkeää, mutta yhtä tärkeää on tietää missä pystyy itse ajamaan kovaa ja milloin on syytä hyökätä. Kolmipäiväinen rallikisa on kokonaisuus, jossa menestyy kuljettajat, jotka pystyvät analysoimaan rallia kokonaisuutena, tuntevat omat vahvuutensa, oman vauhtinsa sekä ovat riittävän tietoisia muiden tekemisestä. Rallin voi voittaa vaikka siellä pelkäisikin, rohkea pitää olla oikeissa kohdissa.