Kuuntelin autoillessani valmentajan haastattelua hävityn pelin jälkeen. Valmentaja toisti taas kuolemattoman lauseen: ”ei oltu valmiina peliin”. Kerta kerran jälkeen törmään tilanteeseen, joissa urheilijaa vaaditaan olemaan henkisesti valmiina suoritukseen. Kukaan ei kuitenkaan ole opettanut pelaajalle kuinka hänen tulisi peliin valmistautua. Vaatimus on kohtuuton. Osaisitko itse tehdä pakin käännöksen tai ajaa nuotista mutkan: T 100 pON (täys, 100m, pitkä oikea nopea). Minä en osaisi kumpaakaan, ei ole kukaan koskaan opettanut.

Suoritukseen valmistautumisen ei tarvitse olla vaikeaa. Muutama pieni askel vie pitkälle:

Ennen suoritusta

  1. Selvitä itsellesi mikä on tehtäväsi
  2. Aseta itsellesi 1-3 tavoitetta; mitä aiot tehdä ja kuinka paljon
  3. Kirjoita tavoitteesi ylös
  4. Suunnittele mitä teet ennen suoritusta; milloin olet paikalla, milloin lämmittelet, milloin laitat varusteet päälle jne.
  5. Kirjoita valmistautumissuunnitelmasi ylös
  6. Jätä tavoitteesi ja valmistautumissuunnitelmasi pukukoppiin

Suorituksen aikana

  1. Suorituksen aikana loista, nauti, tee tavoitteittesi mukaisia suorituksia, ole hyvä

Suorituksen jälkeen

  1. Arvioi saavutitko tavoitteesi? Anna itsellesi palautetta ja kirjoita oma palautteesi ylös
  2. Pyydä palautetta esim. valmentajalta tai pelikaveriltasi. Kysy miten onnistuit tavoitteeksi asettamissasi asioissa
  3. Arvioi valmistautumissuunnitelmasi, toimiko se, pitääkö jotain muuttaa. Muuta jos on tarpeen.

Tee yllä oleva rutiini niin kauan, kunnes tiedät miten sinun pitää valmistautua peliin, jotta olet valmis. Tämänkin jälkeen aseta jokaiselle suoritukselle tavoite ja arvioi itsesi suorituksen jälkeen.

Bruce Leen sanoin:”Absorb what is useful. Discard what is not. Add what is unique to you”

Kommentit